Vigilia Shipping BVuw lading altijd met zorg en op tijd geleverd

Schepen

Op deze pagina vindt u overzicht terug van schepen die momenteel actief zijn in de binnenvaart tesamen met uitgebreide scheepsgegevens van ieder schip, zoals lengte, breedte, diepte en laadvermogen.

Vigilia scheepsgegevens

Vigilia - binnenvaart vrachtschip
  • Lengte: 135 meter
  • Breedte: 11,45 meter
  • Diepgang: 359 centimeter
  • Laadvermogen: 3938 ton
  • Bouwjaar: 2008
  • Hoofdmotor: 2x 1065 pk Caterpillar
  • Boegschroef: 2x 485 pk Caterpillar
  • Gekocht in: zelf afgebouwd in 2008

  • Bijzonderheden:
  • - 4800 kuub onder de luiken
  • - 264 TEU containers op 4 lagen

Vigilia II scheepsgegevens

Vigilia II - binnenvaart vrachtschip
  • Lengte: 135 meter
  • Breedte: 11,45 meter
  • Diepgang: 361 centimeter
  • Laadvermogen: 3935 ton
  • Bouwjaar: 2003
  • Hoofdmotor: 2x 1380 pk Caterpillar
  • Boegschroef: 2x 530 pk Caterpillar
  • Gekocht in: 2006

  • Bijzonderheden:
  • - 5300 kuub onder de luiken
  • - 268 TEU containers op 4 lagen

Amice scheepsgegevens

Amice - binnenvaart vrachtschip
  • Lengte: 135 meter
  • Breedte: 11,45 meter
  • Diepgang: 359 centimeter
  • Laadvermogen: 3938 ton
  • Bouwjaar: 2008
  • Hoofdmotor: 2x 1065 pk Caterpillar
  • Boegschroef: 2x 485 pk Caterpillar
  • Gekocht in: zelf afgebouwd in 2008

  • Bijzonderheden:
  • Zusterschip van de Vigilia, van van Gent Scheepvaartbedrijf. Dit is het bedrijf van Xander en Kees van Gent, broer en vader.

Informatief

Klassenindeling vaarwegen

De binnenvaart is in Europa opgedeeld in zogenaamde CEMT-klasses om de afmetingen van vaarwegen in West-Europa op elkaar af te stemmen.

De klassenindeling is bepaald door de Conférence Européenne des Ministres de Transport (vandaar de term CEMT-klasse).

Per klasse zijn de maximale afmetingen van het schip vastgelegd. Het weten van deze klassen aan boord is handig, omdat een schipper dan bijvoorbeeld weet welk kanaal te smal is of waar de sluizen te kort zijn voor zijn schip.

De scheepssoorten zijn in alle klassen vertegenwoordigd. Zo zijn er droge lading schepen van het formaat spits, maar ook van het formaat Groot Rijnschip. En ook tankers komen er in alle klassen (en dus diverse afmetingen) voor.

Sluizen en bruggen

Naast rivieren en kanalen zijn ‘kunstwerken’ onderdeel van de vaarweginfrastructuur. Onder kunstwerken worden bruggen en sluizen verstaan, maar ook de stuwen, waterkeringen en scheepsliften (België, Frankrijk).

De functie van bruggen is het vormen van een verbinding op plaatsen waar verkeer bijvoorbeeld het water kruist.

De andere kunstwerken hebben een waterbeschermende of vaarwegbeheersfunctie. Door hoogteverschil in en tussen de rivieren en kanalen zijn sluizen noodzakelijk. Een schutsluis is de bekendste uitvoering van een sluis.

Het is een kunstwerk dat het mogelijk maakt om schepen van het ene naar het andere waterpeil te brengen. Een schip kan ermee worden opgeschut of afgeschut, respectievelijk omhoog of omlaag gebracht. Een schutsluis bestaat uit een schutkolk of sluiskolk met aan beide zijden een sluisdeur. De schutkolk is de ruimte tussen de beide stellen deuren van een schutsluis.

De verschillende kunstwerken zijn van invloed op de benutting van de vaarweginfrastructuur door de binnenvaart en bepalen in grote mate de maximale scheepsafmetingen op vaarwegtrajecten. Daarnaast zijn afmetingen en onderhoud van de vaarwegen bepalend voor de grootte van de binnenvaartschepen.

De doorvaarthoogte bij bruggen vormt een specifiek aspect van de vaarweginfrastructuur voor de binnenvaart. Maar ook de afmetingen van de schutkolk bepalen de CEMT-klasse van een vaarweg en dus welke schepen hier kunnen varen.